Tuesday 15 March 2011

kem kembara ilmu PRA-Universiti 2011






Assalamualaikum......

cerita kali ini berlansung pada 11-13 mac 2011...
di smk Ski.....

ini lah kem yang paling menghayat hati dan menyentuh hati....
kali ini ia dapt membuat ku menangis berkali2....

tujuan perkhemahan ini di adakan untuk menyatukan adik2 aku yang berada di tingkatan 6 atas taun 2011..
dengar cerita mereka kurang sepakat... jadi ayah-ayah dan bonda bonda ku mencari jalan tuk satukan mereka dlam perkhemahan ini.....

pada mula nya berita ku dapat memerlukan 4 org fasi perempuan 4 org fasi lelaki..
tapi bila aku publish kat fb ramai yang terpusu2 nak join...
menjadikan F6 2007 (1 lelaki {aizar} F6 2009(4 lelaki {faryzul, syafiq, isma, pejal. 3 perampuan {aqila, zafirah, ain} F6 2010 {aku sendiri ,amir, syuk, emy, uztat, fatin,laily, aziatul, noma, peah, shai, wani, marmar,fiona}........

dengan jumlah fasi ini berjalan lah kem ini..

ayah dan bonda (wakjier,amirul,kodin, nijam, noriati,mazidah,salimah, zaurah,zamree, yusnita, taherah, rusnani, ade lg xngat name.. hehhe sory)

kem ini bermula pagi jam 7.30.....tp asal sebab2 tertentu aku xdpt dtg awal..
aku dtg malam....

mmg hari jumaat ni banyk dugaan aku tangok depan mata...
mase aku balik solat jumaat kt atas fly over ade sebiji kete saga merah terbalik woo tayar kat atas,... hebat pemandu tu , aku dah kate g sembayang jumaat ko xank haha..

mennti waktu bila tiba jam 5 aku keluar amik adik sdare ku Adam Muhammad....
bila tiba dirumah aku packing kul 7 aku grak ke semente...
korang bayang kan aku masuk DUKE higway jalan clear... tibe je nak masuk NKVE macam sardin bdalam tin aku xgerak lbh kurang 14 minit la jugak..
tertekan aku tp sempat menjamah McD aku beli tu... abg kt sebelah aku pandang je....
aku pon hulur kn kentang n sos... alhamdulillah die terima...
ahahahah..................... aku tiba di persim pangan setia alam lbh kurang jam 7.49 (agak laju la kan.. pdhl td jalan sesak)........
aku ckp ngan ayah wazir yg aku cmpai lbh kurang kul 8......
cmpai kt ski aku amik aziatul dulu... bru g skola.....
sampai kt sane rakan2 sejawat jku dah ade disana n adik2 ku berada disurau dgr tazkirah dari PK1.....

malam ni xde aktiviti sangat just kenal2 kn fasi kepada adik2.......
sebb ade yg belum kenal sangat..... rindu zaman sekolah tengok adik adik nih....

sabtu jadual agak ketat la juga tapi tugas aku ringan sahaja...
pagi senam robik bersama cikgu kodin.........
uhuhu termengah2 adik2 aku.....
aku pon same dah lame x xcersice..
sarapan pagi.......... dan siap2 tuk sesi bersama bekas pelajar......... di slot ni kami beri nasihat dan dorongan kat adik nih..... supaya contohi yang baik.. hindari yang buruk......
slot seterus nye penceramah dari PTPL yg datang...
akak yg same jugak dtg mase kitorang hahahahha.........

selepas itu adik2 ku di beri taklimat tentang explorace....
fasi telah di beri lebih awal.....
waktu explorace nilah macam2 gelakat adik2 aku tunjuk kan....
hahaha
bile jew dorng sampai di cek point CC... habis dorng kne dajal hahahah......
syk n montel nye kerje lahrh hahahaha....... kat kedai ziela dorunk kne abis kan 2 cawan kopi pekat tanpa gula.... hahah.... patu kene g kdai ikan.... salah seorang ahli yg kecut kne masukkn tangak dalam ulat untuk amaik soalan hahaha
sampai nangis2 adik2 aku nih..... kesian.........
tiba kat cek point seven E lg r... kne makan roti sebungkus....
pastu kne denda lagi.. hahahhaha......
pastu mereka ke balai polis pe lg kne tahan mcm banduan r... kat tengah2 panas tuh......
pas tu g petronas kne tolong org isi minyak baru leh dpt soalan..
seterusnya ke cek point amir... kne tiup bulu ayan masuk gelung.....
then ke cek point sec last soalan seni kne buat karya cm picaso tp gune kolaj....
last skali dorng kne masak... 3 lauk utama SARDIN TELUR n KOBIS....
dengan minda dan pemikiran yang kreatif.....

selepas isyak aktiviti diteruskan dengan malam kebudayaan...... memang seronok tgk budak2 ni wat persembahan dengan masa yg diberi dari hari rabu huhuhu..
kami kumpulan FASI buat latihan 2 jam jew..
tp persembahan kami lagi gempal dari mereka... hahahhaha
adik2 kne bnyak berlatih....... ayah2 abang2 dan kakak2.... lebih hebat tau..

selepas itu jam 12 kami mula kan sesi airmata dimana ayah wazir menyentuh hati mereka supaya mereka berfikir sejenak kenapa mereka masuk ke F6 ni...
dan janji mereka pada diri sendiri, janji pada ibubapa, janji pada guru guru....
memenag rmai yg nangis aku pon nagis... haha biase la aku ni ciwek sikit.... huhuhu...
aku sempat la minta maaf kt cikgu mirul.... aku terharu dengan kata2 cikgu mirul... "die kata die ambil iktibar dari cara aku hormati guru2 dan orang yg berada disekeliling ku.... walau die sedih aku ni kurang cerdik tp die masih bangga yang aku nimempunyai sifat yg seorang anak yag baik" pada waktu air mata ku terus menitis dan terfikir layak ke aku digelar begitu..(sekarang ni semasa menaip aku masih menangis bila aku ternigt benda ni...)... tak sangka cikgu yg muda ni melihat aku yg lebih muda ni lbh baik darinya... sepatut nya aku yg melihat dia begitu...
menitis airmata ku..... pergi kat ayah pon air mata aku menitis sekali lagi... dan menitis lagi bila amir datnag kat ayah minta maaf akan kesalahan diri nya..... aku nye airmta tetap mengalir macam air paip kat blakang tu...
yg lain2 pon menangis sikit2.....
tp Laily xnangis lg.... sebb dia he... biase la.... itu xcukup nk sentuh hati nya........


lepas selesai... kami ada kan sedikit latihan koir tuk persembahan pagi esok....

pagi adik2 ku dan kami semua berkemas dan siapkn dewan tuk kehadiran ibubapa........
semasa ceramah keibubapaan...... uztat tu macam2 bagi input kat kami semua.......
selepas itu persembahan tuk parent.... huhuhu..
menarik perhatian ibubapa..
ade yg titis airmata.... huhuhuhu
sayang anak2 mereka.....

pastu gotong royong kemas kn dewan....
kumpul sekejap n sesi bersurai........

memang berat hati semasa sesi bersurai, kalau boleh nk panjang kan masa ni........
kami semua besalam2 dan menyanyi sambil adik2 ku pulang sorng demi sorang...

waktu ni kamis masing2 sedang menagis kn diri sambil minta maaf antara satu sama lain...
dlm keadaan yg sedih ni aku sempat minta maaf kat cikgu taherah pasal kesalahan aku pada nya....

kami semua nagis sekuat hati.. pas nangis benti pastu nagis lg hahah...
dan tanpa kusang ka..... LAILY or name yg aku beri sejak dri lower six SUPAHIERO,,,
telah menitiskan airmata dia, kerana dia sentuh hati nya oleh cikgu mazidah.... mekasih cikgu tu lah first time tgk die nangis.... teharu..... huhu sie nagis akhir nye,,, keluarkn segala perasaan yg dipendam.... huhuhu,..... LY nak nangis tu biar sepenuh hati baru puas,......
huhhuuh sayang semua tau.....

ni lah kem yg paling manis.... aku menangis berkali2 kat kem ni.....
huhuhu....... kenangan yg sgt seronok sampai hari ni pon aku masih terasa hangat ken tu....

rindu sangat2 kat semua......

sayang sampai syurga...... sampai disini cite kali ni...
aku kne stop... heheh sakit mate deh nagis... n nak cover mate lg... si budak adam kejap2 paggl aku... nak nangis feel kne potong jew... huh....
k la..

assalamualaikum......

1 comment:

cikgumazidah said...

Wah.. pos istimewa cikgu & laily nangis nampak....

Itulah kerugian kita....
Tak bagi peluang kita menyelami hati Laily lebih dekat pada masa dia sepanjang dia di SKI...

Disebalik senyum... di sebalik ketabahannya.... dia menyimpan perasaannya...

Dia sepatutnya menjadi sebahagian kita dari dulu lagi......

Dia buat cikgu menangis... kerana cikgu nak menangis bersamanya.....

Ariel.... Laily... sayang U all