Sunday 20 March 2011

ANIME...... salah ke aku suke... aku banyak belajar pasal kehidupan dalam anime la...





Assalamualaikum........

topix kali ini adalah ANIME.....
kenapa.... kerana kawan2 saya selalu tanye... ape yg seronoknye tgk anime....
cite melayu kan banyak...

huh.... ni lah jawapan yang akan aku bagitau.....
dalam bentuk blog....... huhuhuhuhu...................


aku suke tengok cite anime sebab ia banyak unsur harmoni....... ia menunjukkn sifat2 seorang manusia yang berjaya........ iaitu.. JANGAN CEPAT PUTUS ASA, HARGAI PERSAHABATAN, HORMATI ORANG TUA, BERANI, TEGAS DENGAN KEPUTUSAN, MEMAHAMI ORANG LAIN, SALING TOLONG MENOLONG, KASIH SAYANG... dan lain2 kalau korang tengok mesti korunk nampak dan rasai semua feeling tuh...... cuba korang tengok majoriti orang jepon xde agama tetap.. kepercayaan yang macam2 tapi, dorang ni ade sifat2 humanity yang di tuntut dalam islam.. kalau lah mereka tu masuk islam aku rasa mereka akan jadi umat yang terbaik la.. sebab mereka ni ade sifat perikemanusiaan, toleransi dan berdisiplin... mungkin half daripada mereka buat keje bodo sebb mereka xde agama... tiada panduan tapi korang tengok la camne dorng boleh bersatu untuk menjeayakan sesuatu....

kembli pada anime....
aku suke tengok anime ni sebb senang touch feeling aku la.....
dalam anime ni dorang masukkn sifat2 kemanusiaan...
seperti anime \NARUTO.... watak utama nya punyai sifat tidak berputus asa.. walaupon gagal berkali2.......
GUNDAM.. ia mengajar kita bahawa setiap masalah ada jalan penyelesaiayn nye.... tiada yg mustahil... jgn lari dari masalah kerana akan ada masalah yg lebih berat akan datang mengejar....
BLEACH.. cite bleah menunjukkn semangat setia kawan yang kuat.. dimanan meraka selalu bantu menbantu antara satu sama lain,......
banyak la lg anime lau nak sebut satu2 memang aku akn menulis sampai esok pagi.....

kawan2 aku ade cakap cite katun melayu pon ade.. cite drama malayu pon ade kan leh tengok...
ha.... katun melayu ko tgk la... merepek....... aku bkn nak kutuk tp die bg hiburan tetapi tiada input yg diterima oleh kanak2.... sebagai contoh tgk la aku nye adik2 sdare anak2 sdare... tgk cite katun melayu dari kecik smpai besar... mmg nmpak r tak berkembang...... makin lembab adalah..... cube tengok generasi aku dan keatas... zaman kami mane ade cite katun melayu.. lau ade pon usop sontorian, keluang man... 2 cite ni aje ade beri bibit kehidupan manusia.. di negara malaysia... cite katun moden nih ... huh bengap..... nasib baik les copaqe (betul ke aku eje..) kuarkn upin ipin.. boleh la masukkn input nilai2 murni.... skit2... tp yg lain mengarut........

memang aku suke anime dari kecik lagi sejak umur aku 3 tahum aku dah watch anime... skang umo aku 20... jadi aku dah research... sal semua ni..... anime ni leh ajr kite sal kehidupan dalam diam2..... korang hanya akan jumpa bila korang faham cite tu.... die ade matlamat tersendiri... pandai kn orang jepon nak didik anak2 dorang, hanye selitkan nilai2 murni dalam cerita je dah bantu.... bukan cam cite drama melayu... ko tgk la... CINTA,CINTA,CINTA,REMPIT,REMPIT,BOHSIA,KAKI LUMBE,KAKI BOTOL.........
xde satu pon yg beri moral........... ni semua input negatif....
cube la wat cite yg positif..... pasal seorang yg berjya dalam cite tu xde pon satu perasaan negatif.. seperti dengki.... tolong la..
ubah skit.......
pelajari la dari orng lain...... kalau mereka yg tidak ade agama leh wat cerita yg sal humanity... xkan la kita ni bangsa yg beragama xleh......

ni je la aku nak cakap.. mmemang aku lebih suke anime...........

huhuhuhuhuhu jangan marah...............

assalamualaikum.....

No comments: